torsdag 30 september 2010

Garpenbergs stn i Brattfors - Del 2

Invigningen 1905 med pompa och ståt !
Notera stickspåren.
Det som försvinner till vänster bakom stationen
var det som gick till Brattfors Hytta.
Men hyttan lade ner samma år,
så är det oklart om det någonsin kom att användas för huvudsyftet.
Dock påstås det att någon form av verksamhet
förekom på platsen ända fram till 1908.
Stickspåret som försvinner ut ur bild på höger sida
är gissningsvis det som användes
för lastning av malm vid Holmgruvans linbanestation (se nedre bilden)


Okänt årtal

Malmlinbanan från Holmgruvan


Några fakta om GFJ, Gruvgården - Fors järnväg.

Första sträckan mellan Fors och Garpenberg (Brattfors) stod klar för användning 1905.
Bolaget gick i konkurs, troligen samma år, och banan förvärvades av gruvbolaget i Gruvgården,
som utökade banan med ytterligare 7km in till Garpenberg samhälle.
Eftersom den hade normal spårbredd utgjorde den ett utmärkt transportmedel, eftersom inga omlastningar behövdes, det var endast att växla in på stambanan vid Fors.
Huvudsyftet med banan var, för att citera Svensk uppslagsbok anno skitgammal;
"Dess huvudsakliga trafikobjekt äro malm och skogsprodukter; persontrafik ombesörjes icke!"
1932 nedgraderades Garpenbergs (Brattfors) station till enbart lastplats.
Samma år läggs Holmgruvan ner.
Kvar i drift i den lilla byn är nu bara kvarnen, som mig veterligen kördes till minst 1954.
Exakt årtal för dess nedläggning vet jag inte.
Och slutligen 1955 upphör tågtrafiken att stanna vid Brattfors.
1967 läggs hela sträckningen ner då man anser att den är olönsam,
och Garpenberg har sedan dess inte haft någon järnvägsförbindelse.








måndag 27 september 2010

Brattfors/Garpenbergs Järnvägsstation

En före/efterbild igen.
Brattfors eller Garpenbergs stn som den faktiskt hette, okänt årtal v/s 2010.
Mer info kommer med tiden.

lördag 25 september 2010

Brattfors in grunge

1929

2010

Var förbi Brattfors gamla kolhusruin i all hast tidigare idag,
Igentligen i ärendet att ta en närmare titt på gamla stationsområdet,
samt ta ett foto från samma vinkel som i ett fotografi från gissningsvis 30talet,
som jag sett i boken "Djupt i Garpeberget".
Men att inte ta några foton på de maffiga slaggstenspelarna när man ändå är där känns dumt !
Still standing, 105 år efter man lade ner Brattors bruk, alltså 1905.
(samma år som Brattfors järnvägsstation invigdes)
När man anlade bruket är det svårt att hitta någon vettig information om,
men det nämns första gången på 1852-55 års karta med benämningen walsverk.
Efter nedläggningen så skall brukets lancashireugnar har flyttats till Jädraås bruk för vidare användning.
En annan intressant upptäckt jag gjorde varatt det verkar ha funnits ett stickspår från
stationsområdet som går ända till brukets kolhus.
En reflektion att ta upp med de vise männen på det Järnvägshistoriska forumet.
Ännu en oknäckt nöt att forska i !

Mer information och bilder tages gärna emot !

fredag 24 september 2010

Holmgruvan Del 1

1910-1920

2010

Nu och då


Varför fastnar man mest för platser där informationen i det närmaste verkar vara obefintlig?
Holmgruvan eller Kolmoln som den hette i äldre tider, är ett sådant exempel.
Dem få uppgifter jag hittat finns i boken "Nedre bergslagen i Dalarna" av Sanna Landeholm, samt några få rader på Skarns forum.

Holmgruvan redovisas med en markering första gången på 1852-55 års karta,
så en gissning är att det var starten på den isåf. 70 åriga storskaliga brytningen.
1932 läggs gruvan ner, och vad som händer där emellan och efteråt har jag inte
lyckats lista ut. Men grävandet fortgår.
Kvar på gruvområdet idag finns det inhägnade vattenfyllda schaktet, den stora grunden
efter spelhuset, några varphögar, en nybyggd(?) sommarstuga, en loge, som jag förmodar stått sen gruvans dagar, samt några sorgliga lämningar av malmlinbanan som gick mellan gruvan och Brattfors järnvägsstation.
Linbanans sträckning finns att se på fornsöks karttjänst.
Del 2 av denna oknäckta nöt kommer.

Ytterligare information och bilder sökes




Först ut - Haggruvan vid Pålsbenning

2010

1914

2010 - 1940talet